Monthly Archives: September 2016

Siste etappe – hjemtur.

29/09/2016
20160927_190200

Planen var å ta nattoget fra Frankfurt til Hamburg, morgentoget fra Hamburg til København og båten hjem igjen. But even the best laid plans… Jernbaneekspedisjonen i Rothenburg var for liten til å kunne hjelpe oss med sovekupe fra Frankfurt til Hamburg – det måtte vi gjøre når vi kom til Frankfurt, fikk vi beskjed om. […]

Rothenburg – en rolig avslutning på ferien.

26/09/2016

Rothenburg er en av Tysklands best bevarte middelalderbyer. Byens eldste hus har underetasje fra 900-tallet, de fleste andre hus innenfor bymuren er fra 1500-tallet og tidligere. Vi fikk en interessant innføring i 1000 års historie i løpet av en times kveldsvandring med vekteren: Kjempebra historieformidling – på engelsk kl 20.00, på tysk 21.30. Denne byen […]

Luzern er en fin by, men Rigoletto ble vi snytt for.

24/09/2016

Jeg ble jo henrykt da jeg oppdaget at Operaen i Luzern skulle ha en offentlig prøve på Rigoletto akkurat den dagen vi var i byen. For meg var det helt logisk at en offentlig prøve er noe man har når operaen er på det nærmeste ferdig innstudert og premieren er like om hjørnet. Men dengang […]

Fjerde operaopplevelse – Poppeas kroning. Tog til Milano

23/09/2016

Siste forhåndsbestilte opera var Poppeas kroning, på selveste La Scala. Det var stas å komme dit. Spennende å høre en så gammel opera. Scenografien var ganske minimalistisk, og sangerne utkledd i kostymer tilnærmet fra den tiden operaen ble skrevet, ikke som gamle romere. Lite orkester, med spesiell besetning. En ganske særegen opplevelse. Mitt første besøk […]

Femte etappe – plutselig i Pisa

21/09/2016

Det er menneskelig å feile – under planleggingen har jeg prioritert å skaffe oss husrom i etterkant av de operaforestillingene vi har billetter til. Men sannelig ble det borte en dag mellom der. Hva gjør vi da? En ekstra dag i Milano? Hotellet var fullt. Og Milano er vel ikke verdens mest spennende plass uansett. […]

Fjerde etappe – Wien-Venezia

20/09/2016

Vi måtte tidlig opp, toget gikk 06.25 – frokosten på hotellet startet 06.30. Men vi fikk en kopp kaffe av en hyggelig og pratsom nattportier. Det hjalp. Og vi trengte jo bare krysse gaten for å komme oss til jernbanestasjonen. Og frokosttilbudet på toget var det ikke noe å si på   Vi hadde funnet […]

Tredje operaopplevelse – Lohengrin. Og en musikalsk bonus

18/09/2016
wagner

Hotellet vårt i Wien heter Star Inn og ligger rett ved stasjonen. Praktisk og sentralt. Vi startet dagen med en nydelig frokost. Mannfolket, som har rede på sånt, visste at musikken i Stephansdom er svært bra, så vi bestemte oss for å gå til messe der. Kirken blir penere for hver gang jeg ser den […]

Berlin-Praha-Wien, tredje etappe. Tre hovedsteder på en dag.

17/09/2016

Først litt om Berlin, kanskje. Vi bodde på utmerkede Ibis Hotel Hauptbahnhof. Første kvelden rakk vi ikke så mye mer enn å rusle bort til den før omtalte koselige restaurantan og spise utmerket mat. Neste dag var en glovarm sommerdag, så jeg måtte fornye feriegarderoben en smule. Vi tok oss også en tur til byen, […]

Andre operaopplevelse – Ein Maskenball

16/09/2016

Oppført i Deutsche Oper, et nytt bekjentskap for oss. Vi har tidligere besøkt Staatsoper Unter den Linden, og Berlinfilharmonien, men aldri denne. Bygd for om lag hundre år siden, som en kontrast til den pompøse Staatsoper, bombet i filler under krigen, bygd opp igjen i meget nøktern stil i 1961. Den første premieren fant sted […]

København-Berlin, andre etappe.

15/09/2016

Dårlig med bilder, litt problemer med båndbredden på dette hotellet. Lang togtur i dag. FØrst fra København til Rødby, hvor vi trillet ombord i fergen til Puttgarten. Vi tilbragte den tre kvarters seilasen på dekk i sola – aldeles nydelig. Tog videre til Hamburg, hvor vi styrtet fra en perrong til den neste og akkurat […]