Reisebrev fra Praha

Mannfolket og jeg er på høstferie i Praha. Det later til at jeg har litt problemer med kortleseren i pc’n så det kan bli lite bilder før jeg kommer hjem – men skrive litt kan jeg jo alltids, så får bildene komme seinere.
Vi dro hjemmefra med halvåttetoget i morges, og fløy med halvfullt Norwegian-fly til Praha. Kjapp og grei flytur, og god plass formedelst få passasjerer, så jeg fikk inn en liten lur på turen. I Praha hadde vi forhåndsbestilt drosje til hotellet – tenkte det var greit å spare tid når vi bare har fire dager til rådighet. Sjåføren var litt seint ute, beklaget iherdig og kjørte oss trygt og sikkert til døra på verdens nusseligste hotell. Archibald at the Charles Bridge. Det føles omtrent som å være på besøk hos bestemor. Parkett på golvet, antikke møbler på rommet og utsikt til elven og Karlsbroen. Stille og fredelig. Gratis internett og rent bad. Hva mer kan man forlange? Og vi bor nærmest under Karlsbroen, så stort mer sentralt kan det vel heller ikke bli. Etter å ha sjekket inn, tusla vi en tur, fikk oss litt mat og en kopp kaffe. Vi spiste skarprettergulasj på en sjarmerende restaurant. Maten var ikke noe å skrive hjem om, men jeg fikk et fint bilde av skarpretterøksa. Skal sette inn det etter hvert. Så var det tid for dagens lille eventyr som jeg klarte å overtale mannfolket til å bli med på. Prague on Segway tilbyr guidete rundturer på Segway for 2 personer. Mannfolket var noe skeptisk til om han ville takle dette, men vi fikk da dreisen på det etterhvert. Føltes litt merkelig i starten, særlig navigeringen, men på slutten av turen følte jeg meg som den rene racer. Guiden var søt og hyggelig, og når man bare er 2, kan man jo tilpasse turen litt etter hva man interesserer seg for, og stoppe når man føler for det. Det går fortere enn til fots – og man er nærmere severdighetene enn i en buss. Kan anbefales – det var gøy. Vi hadde en tur som startet klokka seks .- dvs at på denne årstiden ble det mørkt underveis. De har også morgenturer klokka åtte- det kan utvilsomt anbefales for morgenfriske – da er det jo lite trengsel i gatene. Vi fikk i alle fall et overblikk over byen og noen tanker om hva vi vil gjøre videre. I morgen tenker vi å ta en “walking tour” i den jødiske bydelen, som vi også var innom i dag.
Været er strålende, byen er vakker – og jeg ser for meg at dette ikke blir siste gang jeg drar hit.
Og bilder kommer.

4 tanker om “Reisebrev fra Praha

1. Du snakker, det var framkomstmiddel! Sikkert ypperlig til å ta seg fram i trange smug med! Bråker moderat slik at du får med deg hva guiden sier underveis også?
    Praha kan man gjerne vende tilbake til. Det er bare det at det er så mange andre også….

2. Bråker overhodet ikke. De drives av en datastyrt elektromotor. Lader opp når du triller nedover og jobber i oppoverbakkene.