På tur igjen!

Ikke så mye å blogge om foreløpig, men må jo dokumentere litt, først og fremst for egen del, jeg har svært mye glede av å finne igjen informasjon fra tidligere blogginnlegg. Hvis andre også har nytte av det, er det en bonus.

Hvorfor må ferier så ofte starte utrolig slitsomt på et ugudelig tidspunkt? Nå hadde vi tenkt å unngå det verste ved å overnatte på Gardemoen, men mannfolket hadde konsert på kvelden, så vi var ikke framme på hoteller før ved midnattstider, og måtte ta shuttlebussen til flyplassen kvart over fem for å rekke flyet klokka sju. Sånt er ikke ferie. Hotellet var bra, da – Best Western Plus hadde det beste tilbudet denne gangen. Ikke særlig spennende, men gode senger og god frokost, selv for folk som er oppe før fuggern fiser. Sier seg selv at jeg duppa av det meste av tiden på flyet til Wien. Flyturen gikk greit, vi hadde en treseter for oss selv og lite å klage over. Fant bussen som kjørte oss til Bratislava, betalte nok for mye, spurte leilighetsvertinnen hvor vi skulle gå av. Det var et gigatisk kjøpesenter, hvor vi hadde håpet å få noe mat, men klarte ikke å finne noe spisested i den uforståelige labyrinten. Vi kom oss ut på gata til slutt, prøvde å vinke ned en taxi, men den ene vi fikk tak i nekta å kjøre oss! Uvisst av hvilken grunn. Da kom jeg på at mine kjære døtre sendte melding til Bolt når vi var strandet i Praha i dårlig vær, så jeg lasta ned appen, og Viktorya kom og redda oss.

Vi er nå installert i en diger leilighet i et rolig område. Utrolig fornøyd med den. Ingen luksus, riktignok – ikke som leiligheten vi hadde i Tallinn – men sengene er gode, kjøkkenet godt utstyrt og det er en matbutikk rett i nærheten. Vi gikk for å få oss noe lunsj, endelig, slitne og sultne, ingen mat siden frokosten i halvfemtida, og fant til slutt fram til en kinesisk restaurant i nabolaget med gode omtaler. Den var gigantisk, og ganske påkostet interiørmessig, og serverte buffet. Betjeningen var gretten, dette er ikke et turistområde, så de holder nok på minene fra kommunisttida. Vi bor ikke i et turistområde. Men maten var god, og det var jo bare å spise så mye man ville. Neste gang prøver vi noe mer lokalt.

Planen for resten av dagen er å prøve å legge noen planer, har blitt lite tid til det hjemme pga altfor mye jobb. Et visst grunnlag er lagt, men det gjenstår mye.

Vi har booka en tur til Brno med opera og overnatting, det er stort sett det – blinka ut en del andre ting som vi må få ut fingeren og bestille, og så vil vi ha en ny tur til Eztergom, det ble for lite tid sist. Stå opp om morran er poenget her – tog tilbake går ganske tidlig – evt vurdere overnatting.