Kjøkkendingsepost

Dette ble en aldeles uovertruffen fiskemiddag etter alt juleflesket. På butikken var det smått stell med ferske saker, både av fisk og grønnsaker i romjula, men jeg fant en fersk torskeloin, og gikk for frosne grønnsaker – egen blanding som passer godt til fisk.

Og så brukte jeg alle dingsene mine. Julerestepotetene ble til potetmos ved hjelp av min kjære Bamix. Vær forsiktig, moser du for mye, blir det klister. Det gjør ingen ting om det er klumper i den. Grønnsakene ble ristet i en bolle med ørlite olje og tilberedt i airfryeren, og torsken ble behørig krydret og vakumert, og lagt 30 minutter på 48 grader i sous-vide. Over det hele helte jeg min egen variant av soyanøttesmøret til Heia Mat.   Du slette tid, så godt det var. Herved blogga.

Og så var det sannelig slutt…

Vi var treige til å komme oss ut av sengene i dag, selv jeg gikk glipp av frokosten…
Men vi fikk en pannekake med egg og diverse tilbehør i naborestauranten, kalte det brunsj og la trøstig i veg for å finne en notebutikk hvor Kjersti hadde planlagt å kjøpe en julegave til sin far. Nå skal jeg ikke røpe om hun fant noe, men hun var noe betenkt over pengebruken til noter til seg selv der vi satt på LOKAL etter endt ransaking av notebutikken.
Jeg fant noen noter med tanke på Cantarelle også 🙂 (og var i grunnen veldig fornøyd). Og som noen kommenterte på Facebook- det er da mye bedre å bruke penger på noter enn på unoter. Noter er en investering 🙂

Ellers ble det litt småshopping av de siste julegavene, før en strekk på hotellet, gulasjmiddag på en restaurant i nærheten

og til slutt Rusalka – på Narodni Divadlo. Dette er en fantastisk opera – jeg har sett den for et par år siden. Bortimot samme oppsetning tror jeg, men den tålte absolutt et gjensyn. Kjersti var kanskje litt forutinntatt av Disney, men vi var nok enige om at både musikken og de sanglige prestasjonene her var førsteklasses. Dvoraks musikk er vidunderlig, og denne operaen burde framføres langt mer også utenfor Tsjekkia. Det er vel bare Rusalkas sang til månen som er særlig kjent sånn internasjonalt. Den lider kanskje samme skjebne som Carl Nielsens Mascarade – skrevet på et språk få forstår. Men vi hadde da ingen problemer med tekstemaskinen på operaen i kveld – tekstet på engelsk og tsjekkisk, det kan være vanskelig nok også for innfødte å oppfatte all teksten i opera. Så nå til dags, når de fleste operascener har mulighet for å tekste på flere språk, burde dette ikke være noe problem. Det er kanskje et større problem for de fleste operasangere å synge på tsjekkisk eller dansk? Det fins jo oversettere også. Selv om det meste gjør seg best i originalversjon, er musikken tross alt det viktigste her.

Shop till you drop….

Noe av hensikten med denne turen var å kombinere det nyttige med det behagelige, dvs. gjøre unna mest mulig julegaveinnkjøp. Prisnivået i Praha er noe helt annet enn hjemme, og man kan spare inn mye av utgiftene til turen med innkjøp av diverse gaver og andre julenødvendigheter. Så Kjersti og jeg la i dag kursen mot Palladium . Dette er et gigantisk shoppingsenter som ligger svært sentralt i Praha – metrostoppet Namesti Republiky har direkte inngang til senteret. Og der kan man handle det meste. Og trave seg sårbeint og sulten. I øverste etasje er det stort sett kun restauranter, Vi havna på den indiske, og fikk en helt grei lunsj. Linsesuppen var god, men lunken, kyllingretten var god, desserten uspiselig. Ølet var det ikke noe å si på.

Og nå har vi dalt ned på hotellet. Vi planlegger å besøke også et mindre shoppingsenter, hvor vi har vært før. Det ligger, som jeg før har blogga, i det gamle hovedkvarteret til kommunistpartiet, hvis sjefer sikkert roterer som propeller i sine sarkofager over dette. Vet ikke om det har noe navn, men der er det noen fine klesbutikker, en bra leketøysavdeling og en velassortert matbutikk i underetasjen.

Men her er dagens fangst:

I gamlebyen ligger det også mange småbutikker med spennende utvalg. Styrer man unna de verste turistløypene, kan man finne fine og unike ting. Kjeden MANUFAKTURA selger også mye fint og husflidsaktig, verd et besøk.

Sånn, det er vel det jeg vet om shopping i Praha.

Praha, nok en gang

Mitt femte besøk i denne vakre byen siden mannfolket og jeg var der første gang i oktober 2010 (også utførlig blogget). Kjersti og jeg bor i år som på fjorårets juletur på. Biskupsky Dum Dette hotellet kan også trygt anbefales. God frokost, hyggelig betjening, rolig og fredelig rom.

I går orka vi ikke stort mer enn en liten rusletur i nærområdet, vi startet dagen med å forsove oss, ble kjørt halvsovende til stasjonen i purkotten av snille mannfolket, rakk toget med et skrik, og sov videre inn til Gardermoen. Der kom vi oss på mirakukløst vis av toget med alle eiendeler i behold, spiste en morgenbaguett og sovnet igjen på flyet. Det er slitsomt å reise.

Julepynten er på plass

Og det er folksomt på Karlsbroen

Tårnblåsere som spiller julesanger på søndre tårn i formiddag…

Vi ruslet opp til borgen, Kjersti har jo ikke fått med seg den ennå. Der var Det Gylne smug åpnet igjen med sine små kardemommebyhus, og en utstilling av rustninger, våpen, torturinstrumenter og andre grusomheter.

Vi hadde også bestemt oss for å se Lobkowitz-samlingen igjen. Er du i Praha – GÅ IKKE GLIPP AV DENNE. Men først trengte vi mat. Og spiste på restauranten i palasset. Der er utsikten helt fantastisk. Det samme kan ikke sies om maten. Den var helt grei, men ikke mer enn det….

Vi besøkte også StGeorgskatedralen og leketøysmuseet, så vi er ganske sårbeinte her vi nå slapper av på hotellrommet før aftenens forestilling: Flaggermusen på statsoperaen. Vi tar metroen dit, tror jeg…

St Vitus-katedralen hadde vi billetter til, men rakk ikke dit før det var stengt. Kanskje i morgen?