Årets nyttårsbetraktning

I dag er det årets siste dag. For mitt vedkommende kan jeg se tilbake på et fint og innholdsrikt år, ikke minst preget av mye reising.

I januar dro Åsne og jeg til Mauritius.  Det var en flott tur, vi drømmer fortsatt om å reise tilbake, og håper det kan bli en gang. Reisen er lang, men det hjelper at den gjerne deles i to etapper, at Emirates har utrolig komfortable fly, og ikke minst at tidforskjellen bare er tre timer. Man blir ikke tilnærmelsesvis så døgnvill som ved tilsvarende langturer øst- eller vestover. Et skår i gleden over turen var at vår gode nabo Kari ble syk omtrent da vi dro, og døde ganske brått. Vi rakk akkurat tilbake til begravelsen.

I februar blogga jeg lite, den største begivenheten var vel min kjære fars 85-årsdag som ble behørig feiret med middag hjemme hos oss.

I mars var det mye musikk. Det var en stor opplevelse å få være med og synge Skapelsen i Vang kirke, sammen med de andre sangerne i Hamar Domkor og Collegium Vocale.

I april begynte vi å planlegge interrail-tur i september, og jeg lærte meg å lage pølser. Å lage egne pølser er faktisk ganske lett, det er morsomt og de blir kjempegode. Og gjestene blir imponerte.

.I mai var jeg på kortur i England, mannfolket var med som akkompagnatør, og vi feiret tredve års bryllupsdag. Tiden flyr, er det ikke så de sier. Det var en veldig fin tur. Mannfolket og jeg fabler stadig om å dra på hage- og katedraltur til England, kanskje det blir noe av en gang? Men da skal jeg ikke reise med buss. Vi hadde en kjempefin kortur, men bussingen på engelske motorveier i pinsehelgen var ikke noen desidert fornøyelse. En annen gang tar jeg toget…

I juni klarte jeg endelig å spore opp min fars morfar, og møtte slektninger jeg ikke ante eksisterte. Det var spennende og interessant.

I juli var Åsne og jeg på Skibladnertur, invitert av vår kjære nabo Lars, som mistet sin Kari i vinter. Det var en fin tur – og jeg slo på meg en skrukk – ny Mac som jeg nå sitter her og blogger på. Er stadig veldig godt fornøyd med den.

I august blogga jeg lite, men lagde brunkål med flæsk og så på Matador. Man må vel også merke seg at hagebloggingen har vært temmelig fraværende denne sommeren – men vi klarte endelig å få stubbefrest og planert området hvor vi i fjor felte fem digre grantrær. Har sådd plen, og gjort avtale med en gartnerhjelper for neste år. Forhåpentlig vil det gjenopplive noe av hagegleden at jeg kan få noe hjelp med det tyngste og kjedeligste arbeidet. Kanskje jeg skal forsøke å gjenopplive kjøkkenhagen?

I september blogga jeg desto mer. Da dro mannfolket og jeg på interrail. Det ga sannelig mersmak.

I oktober var jeg i Praha for andre gang dette året, på firmatur med Herredshuset legesenter. Den turen ble ikke særlig blogga, men det var en kjempehygglig tur,

November var ikke særlig begivenhetsrik, men i desember har det skjedd en del. Har sunget Messias i Hamar domkirke, vært i Praha med Åsne og Kjersti og feiret tradisjonell familiejul. Litt hektisk blir det, men god grunn til å være takknemlig for at alle mine nærmeste er friske og vi ser fram til bestemors kalkun i kveld som vanlig. Det er ikke en selvfølge. Jeg har mistet tre av mine aller nærmeste naboer denne jula – mer eller mindre forventet. Det er alltid en ekstra vond tid å miste noen på, selv de som er gamle og mette av dage, og enda mer når det føles skikkelig urettferdig.

Til Praha igjen

for niende gang, og for tredje gang bare i år. Juleturen med Kjersti er blitt en tradisjon, fjerde gang vi gjør dette. I år er Åsne også med, enda koseligere. Vi ankom noe trøtte i trynet alle sammen, måtte tidlig opp for å rekke flyet, og ingen hadde kommet seg i seng i gudelig tid kvelden før. Flyet var deretter forsinket pga dårlig vær i Bergen, så Åsne og jeg ankom Praha en time etter skjema. Kjersti var tilsvarende forsinket med sitt bergensfly, så vi tilbrakte en kjedelig time på flyplassen, men alle kom trygt fram.
Deretter var det taxi til hotellet, og lunsj på Lokal. Vi hadde ikke større ambisjoner enn å flate ut på hotellet om ettermiddagen, men oppdaget jo plutselig – eller heldigvis – at operabillettene vi hadde bestilt var til første kvelden og ikke neste. Så etter endt siesta var det bare å trekke i finstasen og rusle over broen til Narodni Divadlo – hvor vi så Rusalka, som Kjersti og jeg også gjorde i fjor. Stadig like flott musikk, og Åsne tok heller ikke skrekken. I morgen skal vi se Flaggermusen på Statni Opera.
Fredagen var den første store shoppingdagen. Vi la i vei til fots, så Åsne skulle få se Karlsbroen og gamlebyen. På Rådhusplassen var det juletre, liv og røre og jazz.
Etter å ha anbragt jentene på Palladium, dro jeg til optikeren for å hente brillene mine. Er så langt strålende fornøyd. Har fått nye, progressive briller samt et par designsolbriller til under halvparten av hva mine forrige briller kostet meg hjemme – jeg har mao spart inn mer enn hele reisen og oppholdet.
Noen julegaver fikk vi kjøpt – flere må kjøpes på mandag – og en staselig lunsj ble spist på samme restaurant som Peter og jeg var i oktober. Husker ikke hva den heter, men den ligger i Municipal house og er staselig. Flott Art Nouveau-interiør, nydelig mat og eksellent service.

“Frityr” med god samvittighet

Dagens middag. Ytrefilet av svin, skåret i terninger, panert og stekt i airfryer.
Vend dem i mel, tilsatt litt salt og pepper, (putt mel og krydder i en pose, hiv terningene oppi der og rist). Så opp i en bolle med vispet egg, dernest vendt i griljermel.

Sausen er lettvinn. Noen finskårne grønnsaker wokes kjapt (løk, gulrot, paprika, vårløk og litt chili brukte jeg). Hell over sweet chili sauce fra flaske. Plussa på med litt hoisin-saus og litt Fish sauce. Det ble veldig sterkt, så jeg tilsatte saften fra en boks ananas og kuttet opp en del av ananasen og hadde den også oppi.